Køb af gaver

de kommende uger vil millioner af mennesker købe gaver til deres kære. Hvilket er stor – bortset fra, at tonsvis af dissemennesker vil gøre det samme himmelråbende fejl, og købe den forkerte gave.

Omkring 10 procent af gaver returneres hvert år og andelen af uønskede gaver er sikkert højere da søde menneskermåske ikke ønsker at vende tilbage gaver.

Hvad sker der?

Gave køber er blevet en deceivingly egoistisk stræben. Vi behøver faktisk ikke lede efter ting, folk ønsker at modtage. I stedet, og at mange af vores gaver negative konsekvenser, er vi tilbøjelige til at lede efter ting, som vi ønsker at give. Det eren subtil, men temmelig stort problem.

Forskningen siger det.

Gave givere ønsker at bevise, hvor godt de kender en person ved at vælge en tankevækkende gave,” Mary Steffel, en assisterende professor ved University of Cincinnati, hvis forskning har fokuseret på gaver. “Men folk er ikke særlig god tilat forudse hvad andre vil have.

Forskning har vist, at givere har tendens til at værdsætte de gaver, de køber betydeligt mere end modtagere. Gaverværdiansættes omtrent 10-33 procent mindre af modtagerne end hvad givere betalt for dem, Joel Waldfogel bemærkede iScroogenomics: Hvorfor du bør ikke Køb gaver til ferien, hans 2009 bog om gaver.

Forskellen synes at komme fra en simpel malplaceret tro på, at tankevækkende gaver er de bedste gaver. De er ikke.Faktisk kan de bare være de værste gaver. Jo mere troede, du lagt i en gave, jo mere sandsynligt du er til at afvige fra at købe, hvad den person, du køber stede faktisk ønsker.

Gave givere har tendens til at fokusere på, hvad folk er ligesom i stedet for, hvad folk rent faktisk gerne vil,” siger Steffel.Og det er mest udtalt, når de er ude efter mennesker, de er tæt på.”

Med andre ord, folk lader deres gaver egoer komme i vejen for store gaver. Især når modtageren er en person, de ønsker at vise de kender rigtig godt.

Heldigvis svaret på vores kollektive insisteren på at gætte, hvad folk ønsker, er enkel: stoppe det.

“Folk vil uanset hvad det er, de de tilfældigvis ønsker i øjeblikket, som kan være meget specifik,” Steffel sagde. “Du er meget bedre stillet spørge folk, hvad de ønsker.

Hvis det er for afstumpede eller upersonlig, der er en anden nyttig tommelfingerregel. I stedet for at købe restriktivegaver, ligesom gavekort til specifikke butikker, købe gaver, der giver mulighed for fleksibilitet, ligesom gavekort, der kan bruges mere bredt (eller, endnu bedre, kontanter). Folk har en tendens til at foretrække gavekort til de faktiske gaver ogkontanter til begge, Steffel forklaret. Steffel nyeste forskning, som fokuserer på gavekort giver, peger på netop dette punkt, at alsidighed er nøglen til en bedre gave at give.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.